Kunnskapsoverføring i kystsamfunn

Oppstart 2016

Norsk senter for barneforskning (NOSEB) ved NTNU startet i 2016 et fireårig forskningsprojekt, «Valuing the past, sustaining the future: Utdanning, kunnskap og identitet i tre generasjoner i kystsamfunn».

Prosjektet ledes av Professor Anne Trine Kjørholt, og er finansiert av Norsk Forskningsråd.

Hensikten med prosjektet er å studere utdanning, kunnskap og identitet slik det erfares av ungdom, foreldre og besteforeldre i ulike kystsamfunn i Norge, Færøyene, Irland, Kypros og Australia. Et overordnet mål er å utvikle en kunnskapsbase om sammenhenger mellom utdanning og kunnskap (formell og uformell) på den ene side, og samfunn og arbeidsliv på den andre.

I den forbindelse har vi valgt ut et område i Finnmark som et av flere «case» i Norge.

For mer informasjon

Se prosjektets hjemmeside.

Informasjon fra stipendiat

"Mitt navn er Inger Pedersen, og jeg er PhD-stipendiat som har ansvar for å gjennomføre intervju i Finnmark og lage en avhandling om et lokalsamfunn som historisk har hatt sjøsamisk bosetning. Jeg ønsker å intervjue ungdommer (16 til 19 år), samt en av deres foreldre og en av deres besteforeldre. Intervjuet er biografisk, med fokus på fortellinger fra hverdagen, i nåtid og fortid. Intervjuene kan holdes på skolen, eller et annet sted etter deltakerens ønske. (...)"


10.11.2018: Presentasjon på Mearrasiida

10.05.2024: Disputas på NTNU i Trondheim